Current track

Title

Artist


Ελληνικές σειρές και ταινίες που απλά εξαφανίστηκαν: Οι χαμένοι Απαράδεκτοι, ο λογοκριμένος Τζίμης Πανούσης

Written by on 26/04/2024

Από το reader.gr / Γιάννης Δημητρέλλος / 02.2024
Η ταινία που κόπηκε ενώ προβαλλόταν στην τηλεόραση, ο χαμένος πιλότος των «Μεν και Δεν», η ερωτική σκηνή της Άννας-Μαρίας Κυριακού.

Ως «Lost Media» περιγράφονται μηντιακές παραγωγές (μουσική, ταινίες, σειρές, έντυπα, κομμένες σκηνές, εκπομπές) που παρήχθησαν, αλλά για διάφορους λόγους, σβήστηκαν, χάθηκαν, εξαφανίστηκαν.
Επιχειρήσαμε παρακάτω να καταγράψουμε τα πιο γνωστά ελληνικά lost media, από πασίγνωστες ιστορίες του σινεμά, πειραματικά φιλμ, ως και τηλεοπτικές σειρές ή και παράξενα επεισόδια που δεν προβλήθηκαν ποτέ.
Μαντάμ Σουσού: Η πρώτη μεταφορά της ιστορίας του Νίκου Ψαθά στο σινεμά, το 1948
Η ταινία προβλήθηκε την σεζόν 1947-48. Έκτοτε χάθηκε.
 
Παπούτσι από τον τόπο σου: Ταινία του Αλέκου Σακελάριου (1946)

Πλάνο από την ταινία “Παπούτσι από τον τόπο σου” [1946] η οποία είναι η πρώτη σκηνοθετική δουλειά του Αλέκου Σακελλάριου (1913-1991) για τον κινηματογράφο και η τρίτη εμφάνιση της Γεωργίας Βασιλειάδου (1897-1980). Η σπουδαιότητα της συγκεκριμένης φωτογραφίας αναδικνύεται στο γεγονός ότι πιθανολογείται πως η τανία είναι κατεστραμμένη ή χαμένη και γι αυτό το remake της έγινε το 1967 με τη δημιουργία του έργου “Ένας γαμπρός από το Λονδίνο” με τον Κώστα Βουτσά και τη Νόρα Βαλσάμη.

Μετά το τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, διάφοροι Βρετανοί στρατιώτες που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα με σκοπό την επιβολή της τάξης συνάπτουν και ερωτικές σχέσεις με Ελληνίδες. Έτσι η Φανή ερωτεύεται τον Τζόνι, αν και ο πατέρας της δεν εγκρίνει τη σχέση τους. Ο Άγγλος εγκαταλείπει τη Φανή, ενώ την έχει καταστήσει έγκυο, κι εκείνη ντροπιασμένη αποπειράται να αυτοκτονήσει, μέχρι που βρίσκει την αγάπη σε έναν γείτονά της.
Ο Αλέκος Σακελλάριος γύρισε την ταινία κατόπιν προτρόπης του Φιλοποίμενα Φοίνου. Ο ίδιος θεωρούσε τον εαυτό του «άσχετο» με το σινεμά. Η ταινία έπαιξε μόλις σε δύο αθηναϊκές αίθουσες και στη συνέχεια αποσύρθηκε, κατόπιν προτροπής του ίδιου του Σακελλάριου. Στη συνέχεια, ο Γιάννης Δαλιανίδης πήρε την ιστορία και έφτιαξε το «Γαμπρός από το Λονδίνο».
Ο Άλλος: Ταινία του Αλέκου Σακελλάριου (1952)

Σύνοψη της υπόθεσης: Ένας διαρρήκτης, ενώ μπουκάρει σε μια έπαυλη του Ψυχικού για να κλέψει, γίνεται μάρτυρας μιας αυτοκτονίας που αλλάζει για πάντα τη ζωή του. Ο αυτόχειρας είναι ένας πάμπλουτος που του μοιάζει εξαιρετικά κι έτσι ο κλέφτης παίρνει τη θέση του αυτόχειρα.
Ο «Άλλος» δεν προβλήθηκε ποτέ στις κινηματογραφικές αίθουσες. Ίσως η σεναριακή ιδέα ήταν τόσο προχωρημένη για την εποχή, που η ταινία δεν έφτασε ποτέ στις αίθουσες. Αντίστοιχα και η ταινία «Σωσίας» (1967), που έμοιαζε με ανεπίσημο remake, δεν προβλήθηκε ποτέ.
Νυχτολούλουδα: Ταινία της τραβεστί Αλόμα (1970)
Ίσως η πρώτη ξεκάθαρα queer ταινία του ελληνικού σινεμά, η οποία θρυλείται πως περιλάμβανε ακόμα και σκηνές όπου η Αλόμα ζητούσε από άντρες που έκαναν ψωνιστήρι, να δείξουν το πέος τους στην κάμερα.
Ένας Δον Ζουάν για Κλάματα: Ταινία του Ντίμη Δαδήρα (1960)
Ο θρύλος λέει πως η παραγωγή της ταινίας δεν είχε μείνει ικανοποιημένη με το αποτέλεσμα και είχαν προσθέσει πλάνα ως «τσόντα», διαμορφώνοντας μια τελείως διαφορετική εκδοχή της. Ο ορίτζιναλ «Δον Ζουάν» αγνοείται.
Το μεθύσι της σάρκας: Ταινία του Γιώργου Καμπανέλλη (1969)
Μια «ερωτική περιπέτεια», μια από τις ταινίες που ενέπνευσαν την τάση του πορνογραφικού σινεμά, στη δεκαετία του `70. Έπαιζαν η Υβόνη Μεταξάκη και ο Βασίλης Καϊλας. Το σενάριο έγραψε η Πέλια Σαββοπούλου, σύντροφος του Γιώργου Καμπανέλλη.
Το Πειραματόζωο: Πειραματική ταινία του Γιώργου Κόκκολη (1975)
Το 1975, ο Γιώργος Κόκκολης διάλεξε έναν απλό άνθρωπο, 36 ετών και υπάλληλο του ΟΤΕ, και ξεκίνησε – εν αγνοία του – να μαγνητοσκοπεί τη ζωή του. Για να το κάνει πιο ενδιαφέρον, του έριξε δίπλα και μια όμορφη γυναίκα. Ο ρόλος είχε προταθεί στη Μαρία Αλιφέρη. Η ίδια διαψεύδει ότι ασχολήθηκε ποτέ με τη συγκεκριμένη ταινία.
Η ταινία κατασχέθηκε και καταστράφηκε με επέμβαση εισάγγελέα. Ήταν μάλλον, υπερβολικά μπροστά για την εποχή της.
Πέφτουν οι σφαίρες σαν το χαλάζι και ο τραυματισμένος καλλιτέχνης αναστενάζει: Ταινία του Νίκου Αλευρά (1978)
Ο ίδιος ο δημιουργός το είχε περιγράψει σαν μια σουρεαλιστική αυτοβιογραφία του. Η ταινία κατέχει τον τίτλο της μοναδικής ταινίας στην ιστορία της κρατικής τηλεόρασης που κόπηκε από το ίδιο το κανάλι, ενώ παιζόταν το 20ο λεπτό της. Έκτοτε, η τύχη της αγνοείται.
Ο Ζάχος Δόγγανος πριν τον Ζάχο Δόγγανο του Γιάννη Μπέζου, ήταν ο Λάμπρος Κωνσταντάρας. Η θρυλική κωμική σειρά του Κώστα Πρετεντέρη προβλήθηκε τη σεζόν 1976-77, αλλά δυστυχώς, από τα 86 επεισόδια της, σώζεται μόνο ένα στο αρχείο της ΕΡΤ.

Η σειρά είχε και ένα επεισόδιο που δεν είδαμε ποτέ, όπως αποκάλυψαν, μάλλον κατά λάθος οι ίδιοι οι πρωταγωνιστές, όταν συναντήθηκαν ξανά για τις ανάγκες ψυχαγωγικής εκπομπής που παρουσίαζε ο Βλάσης Μπονάτσος. Το σενάριο είχε να κάνει με «κάτι πίνακες».
Ο πιλότος της σειράς, με πρωταγωνιστές τους Χρήστο Ευθυμίου και Κατερίνα Πετούση στο ρόλο του Τίμου και της Νανάς Σταμάτη, δεν προβλήθηκε ποτέ. Το ίδιο συνέβη και με το εορταστικό επεισόδιο «Κότες Κλαμπ».
Η πρώτη ελληνική interactive τηλεόραση, με σκληρές ιστορίες εγκλημάτων! Σήμερα σώζονται ελάχιστα επεισόδια, κυρίως στο YouTube, από μερακλήδες θεατές, που τα είχαν γράψει σε κασέτα.
Το πιλοτικό επεισόδιο της σειράς, με πρωταγωνιστές τους Γιώργο Κοτανίδη, Σπύρο Παπαδόπουλο και Μαρί Κυριακού, περιλάμβανε στην πρωτότυπη εκδοχή του και μια αισθησιακή ερωτική σκηνή με την ανερχόμενη τότε, ηθοποιό. Η συγκεκριμένη εκδοχή του επεισοδίου δεν προβλήθηκε ποτέ. Ήταν, μάλλον, αρκετά τολμηρή;

Το ελληνικό Degrassi Junior High, μια νεανική δραμεντί όπου εμφανίστηκαν η Φαίδρα Δρούκα, ο Γιώργος Πυρπασόπουλος, ο Γιώργος Χρανιώτης και η Ίνα Λαζοπούλου και έκλεψαν την παράσταση. Η σειρά κόπηκε πριν προβληθούν τα 18 επεισόδια που είχαν γυριστεί. Το σήμα τίτλων αρχής πάντως ήταν απίστευτα κολλητικό.
Σατιρική εκπομπή του Τζίμη Πανούση, η οποία επρόκειτο να προβληθεί από την ΕΡΤ2. Είδαμε μόνο το πρώτο επεισόδιο.
Δύσκολη χρονιά το 1995 για την ελληνική τηλεόραση. Κανείς δεν ήξερε, ή δεν θεωρούσε σημαντικό να κρατήσει αρχείο τηλεοπτικών σειρών. Το “Ηarry Klyn Show”, έπαιξε μια φορά στην τηλεόραση, και έπειτα εξαφανίστηκε. Διασώζεται χάρη στους γνωστούς «ήρωες» που προνόησαν να το γράψουν σε κασέτα, και ύστερα να το ψηφιοποιήσουν.